Hvis du vil have succes med dine Google AdWords-kampagner, er det utrolig vigtigt at have en kalender, du kan bruge som tjekliste for din optimering af kampagnerne. Du ville blive overrasket, hvis du vidste, hvor mange PPC-managers der ikke har en egentlig proces eller kalender for deres optimering, og som baserer deres daglige arbejde på noter.

Du tænker måske “Jamen, jeg klarer det fint uden en plan!” Det er fint at hoppe frem og tilbage i AdWords-brugergrænsefladen, hvis du har 5-10 kampagner. Men hvis du når op på mere end 50 kampagner, bliver det umuligt at holde styr på, hvad du har gjort, og hvornår du gjorde det.

Resultatet er ét stor kaos af forældede annoncetekster, kampagner, der ikke længere er rentable, manglende annonceudvidelser og annoncegrupper, der løber løbsk.

I dette blogindlæg kan du læse om, hvorfor, hvornår og hvordan du skal konfigurere din optimeringsplan til Google AdWords, og du får en komplet skabelon, som du frit kan bruge til at implementere de tips, jeg kommer med.

Det er vigtigt at segmentere kampagner, for at optimeringen lykkes

Da jeg startede med at køre AdWords-kampagner, fokuserede jeg udelukkende på at prioritere mine konti efter performance. Og jeg er overbevist om, at det var vigtigt for at opnå gode resultater. Hvorfor? Hvis du forsøger at gøre alt, så bliver din opmærksomhed spredt for meget ud, og det udvander resultaterne.

Når det gælder optimering, er det vigtigt, at du inddeler dine kampagner i tre kategorier:

  • Primære: De kampagner, der tjener mest/har det største potentiale.
  • Sekundære: Vigtige kampagner, som dog ikke har nok konverteringer til at blive optimeret ofte.
  • Mindre vigtige: Som regel long tail-kampagner, der har få konverteringer om ugen.

Når du prioriterer dine kampagner i tre kategorier, kan du tildele forskellige optimeringsfrekvenser til hver kategori, så du udnytter din tid bedst muligt.

Optimeringsfrekvens og statistisk signifikans

Når du optimerer dine kampagner, er det vigtigt, at du kun arbejder ud fra de data, der er statistisk signifikante. Udfordringen ved dette er, at de forskellige kampagner ikke leverer statistisk signifikante data lige hurtigt.

Det betyder, at du kan optimere en kampagne med tusindvis af klik oftere end en kampagne med 5 klik om dagen.

Hvis du ikke segmenterer dine kampagner, havner du i en af to situationer:

1) Du bruger ikke nok tid på de kampagner, hvor du kan gøre den største forskel.

Hvis du bruger lige lang tid på dine primære og mindre vigtige kampagner, vil du ikke have tid til at gå detaljeret til værks med de kampagner, der giver den højeste indtjening.

Hvis du arbejder lige meget med alle dine kampagner, har du ikke tid til at optimere dine annoncetekster ved at skrive 20 nye tekster, vælge de bedste og sætte gang i en test (husk på, at jeg taler om store konti).

2) Du forsømmer “long tail”-delen af dine søgeord.

Når PPC-managers udfører deres optimeringer “tilfældigt” og uden en fast hyppighed, bliver de mindre vigtige kampagner nemt noget, som man “ser på næste gang”. Problemet er, at “næste gang” aldrig kommer. De kigger på dem en gang om ugen eller hver 14. dag, og det er sjældent nok til at vurdere de mindre vigtige kampagner.

De mindre vigtige kampagner bliver gemt til sidst, og andre kampagner bliver prioriteret højere.

Selvom du ikke skal bruge størstedelen af din tid på at arbejde med de mindre vigtige og sekundære kampagner, kan du stadig få meget ud af at holde dem optimeret. Du må derfor ikke ignorere dem.

80-20-princippet inden for AdWords-optimering

I 2013 skrev jeg artiklen The 80-20 Principle to AdWords Management på SearchEngineJournal.com, og 80-20-princippet er stadig lige så relevant nu som dengang.

Det primære i artiklen er, at hvis du optimerer din bedst indtjenende kampagne med 30 procent, får du 5-10 gange mere ud af din konto, end hvis du fordobler performance af dine mindre vigtige kampagner.

Lad os lave et hurtigt regnestykke (dem kan vi jo godt lide i PPC-verdenen).

Du har 3 kampagner med følgende statistik:

  • Kampagne A: 6.063 klik, 1.885.474 kr. i omsætning
  • Kampagne B: 4.036 klik, 542.710 kr. i omsætning
  • Kampagne C: 798 klik, 78.982 kr. i omsætning

Kampagnerne er nogenlunde lige store og lige komplekse.

Hvis du bruger lige lang tid på alle tre kampagner og forbedrer dem med 10 % hver, vil afkastet variere meget for kampagnerne:

  • Kampagne A: 188.547 kr. i øget omsætning
  • Kampagne B: 54.271 kr. i øget omsætning
  • Kampagne C: 7.898 kr. i øget omsætning

Hvis du sammenligner kampagne C og kampagne A, får du hele 24 gange mere ud af den tid, du bruger på kampagne A.

Det er det, jeg husker på hele dagen hver eneste dag: Hvor kan jeg få mest muligt ud af min tid?

Og det bør du også gøre. Hvis du kan forbedre de kampagner, der indtjener flest penge ved at bruge mere tid på at optimere dem, er det der, du skal prioritere din tid.

Jeg anbefaler, at du som standard bruger 80 % af din tid på de kampagner, der skaber den største indtjening.

Sådan inddeler du dine kampagner i primære, sekundære og mindre vigtige kampagner

Når du skal inddele dine kampagner, er det en meget individuel proces. Hvis du spørger, vil mit svar være “det kommer an på“. Men da et blogindlæg langt hen ad vejen er énvejskommunikation, får du nok ikke så meget ud af det svar.

Herunder kan du se, hvad du skal overveje, når du inddeler dine kampagner i kategorier.

Jo hurtigere du kan teste, jo bedre

Den vigtigste faktor, du skal tage højde for, er, hvor hurtigt du kan få statistisk signifikante data. Hvis du har kampagner med tusind klik om dagen, skal og bør du optimere nogle af elementerne i disse kampagner en gang om ugen.

Overvej, hvor meget tid du har til optimering

Hvis du arbejder et fast antal timer for en kunde, eller hvis du står for din virksomheds kampagner og har andre ansvarsområder, er det vigtigt, at du tager højde for, hvor meget tid du har til optimering.

Du skal ikke lave en plan, som du på forhånd ved, at du får svært ved at holde. På den anden side er det rimelig hurtigt f.eks. at finde nye søgeord, hvis du gør det jævnligt. Det er ikke noget, der behøver at blive planlagt som en langvarig opgave.

De hyppigheder, som jeg angiver her, er dem, jeg som standard bruger for mine kunder. De er baseret på de principper, vi arbejder efter, og de vil ikke nødvendigvis passe med den mængde tid, du selv skal bruge.

Vigtige produktkategorier kan være undtagelsen

Selvom det er vigtigt at arbejde ud fra statistisk signifikante data, findes der kampagner for produkter og kategorier, som er meget vigtige for din onlineforretning.

Det kan være varer fra en bestemt leverandør, hvor du har forpligtet dig til at sælge en vis mængde, eller det kan være en kategori med let fordærvelige varer, der kræver konstant opmærksomhed.

Uanset hvad, så vil du altid kunne finde nogle kampagner, som du burde placere i kategorien for mindre vigtige kampagner, men hvor du foretrækker at placere dem i kategorien for primære kampagner. Og så skal du naturligvis betragte dem som hørende til den primære kategori.

Dataniveau til bestemmelse af primære kampagner

Der er altid nogen, der spørger efter bestemte dataniveauer, de kan arbejde med, så dem får du her. Men husk på, at det ikke er regler, der er hugget i sten. Der kan være andre faktorer, der spiller ind.

En kampagne skal kategoriseres som Primær, hvis den opfylder følgende kriterier:

  • Antal klik: mindst 4.000 klik pr. måned
  • Antal konverteringer: mindst 40 konverteringer pr. måned

En kampagne skal kategoriseres som Sekundær, hvis den opfylder følgende kriterier:

  • Antal klik: mellem 1.000 og 4.000 klik pr. måned
  • Antal konverteringer: 10-40 konverteringer pr. måned

En kampagne skal kategoriseres som Mindre vigtig, hvis den opfylder følgende kriterier:

  • Antal klik: mindre end 1.000 klik pr. måned
  • Antal konverteringer: færre end 10 konverteringer pr. måned

Disse grænser afhænger naturligvis af den konto, du arbejder med, og hvor meget tid du har til rådighed. Hvis du har et uendeligt antal timer, skal du vælge flere kampagner som primære, så du får dem optimeret så ofte som muligt.

Hvis du har mindre tid, skal du vælge færre kampagner som primære, så du har tilstrækkelig med tid til at arbejde med de vigtigste kampagner.

Det handler primært om, at du skal reagere, hvis der er noget, som ikke fungerer. Så du skal ikke holde dig tilbage fra at flytte en kampagne mellem kategorierne.

Kontostruktur: En rodet konto vil modarbejde processen

Din konto skal være struktureret nogenlunde fornuftigt, hvis tingene skal fungere. Hvis du tilføjer 8 kategorier til en kampagne, som medfører hundredvis af annoncegrupper, betyder det ikke nødvendigvis, at det er en primær kampagne.

En metode til at finde konti, der er struktureret for dårligt, er at se efter ting, der skiller sig ud. Hvis du har nogle kampagner, der får 10 gange så mange klik som de øvrige kampagner, er der sandsynligvis et problem med strukturen, som du skal have rettet op på.

Det handler som sagt om at finde frem til de kampagner/annoncegrupper, du skal optimere med en vis hyppighed. Hvis du kategoriserer en kampagne som “Primær”, selvom alle annoncegrupper er “mindre vigtige”, kan du ikke optimere dine kampagner ugentligt, og så holder din tidsplan ikke.

Bemærk! Hvis du ender i denne situation, kan du til enhver tid ændre kategorien for en kampagne. Og det er noget, jeg gør hele tiden.

Planlæg med “fri tid”

Når du arbejder efter en fast tidsplan, hvor bestemte opgaver skal udføres på bestemte tidspunkter, kan du nemt stirre dig blind på tingene. Selvom jeg på det kraftigste anbefaler, at du følger tidsplanen og kun optimerer bestemte opgaver på det tidspunkt, de er planlagt til, skal du med jævne mellemrum springe lidt rundt.

Det kalder jeg vilkårlig tid.

Det er ganske enkelt tid, hvor du ikke har sat et bestemt formål af.

Jeg arbejdede i lang tid med en helt fast proces til analyse af konti. Men jeg har senere hen fundet ud af, at hvis jeg bruger 30-60 minutter på at bladre tilfældigt rundt på en ny konto og tage noter, er det den mest effektive metode til at lære kontoen at kende.

Og det gør jeg også jævnligt med eksisterende konti. Det er tid, hvor du ikke har lagt en plan. Du kigger bare på dataene og lader dem bestemme, hvad du skal kigge nærmere på.

Jeg klikker på annoncer, gennemser mærkelige segmenter, klikker på demografier og tager et kig på meddelelser. På alt faktisk. Og jeg springer bare tilfældigt rundt. En del af det er mere eller mindre ubrugeligt, men som regel finder jeg en enkelt ting eller noget helt uventet, som gør det tiden værd, og det er ofte der, jeg får de bedste idéer.

Liste over alle planlagte opgaver til AdWords-optimering

Her får du en komplet liste over alle de opgaver, du bør gennemføre for hver eneste kampagne, du styrer. Efter listen får du flere oplysninger om, hvad hvert enkelt punkt dækker over.

  • Overordnet gennemgang af performance:
    • Variationer i kvalitetsresultater
    • Måned sammenlignet med året før
    • Uge/måned sammenlignet med et referencepunkt
  • Gennemgang af afvigende performance:
    • Gennemse kampagner for afvigelser i den seneste uge
  • Budstyring:
    • Gennemse værktøjet/systemet til budstyring: Angiv minimum eller maksimum efter behov
    • Angiv manuelle bud: Holistisk på hvert kampagne-/annoncegruppeniveau
    • Gennemgå enheder, og anvend nye modifikatorer
    • Gennemgå søgepartnere
    • Gennemgå tidsplanen, og anvend nye modifikatorer
    • Gennemgå geografiske data, og anvend nye modifikatorer
    • Gennemgå justering af bud for remarketing
    • Gennemgå demografiske modifikatorer
  • Annoncetest:
    • Skriv nye annoncer
    • Gennemgå annoncetest
    • Gennemgå kampagneannoncer
  • Mining af søgeord:
    • Manuel gennemgang (udvidelse + negative søgeord)
    • Optmyzr: Traffic Sculptor, Negative Keyword Finder, Lasso osv.
  • Shopping-kampagne:
    • Gennemgå kampagnestrukturen
    • Find de bedst sælgende produkter + angiv etiket
    • Budstyring/udelukkelse af produkt
  • Shopping-feed:
    • Ret fejl i feedet
    • Optimering af titler: Gennemgå regler, nye regler og optimer individuelle titler
    • Tilknytning af søgeord: Knyt søgeord fra Shopping til søgeord fra Search for at finde oversete muligheder
  • Annonceudvidelser:
    • Gennemgå for alle annonceudvidelser, der er aktive og relevante: sidelinks, infoudvidelser, websiteinfo, sælgerbedømmelser
    • Skriv nye annonceudvidelser, når det er nødvendigt
  • Budgetstyring:
    • Hvis budgettet er begrænset, skal du gennemgå budgetallokeringen i kampagnerne
  • Søgeordsanalyse:
    • Ifølge processen (SEMRush, søgninger på dit website osv.)
  • Muligheder for udvidelse:
    • Gennemse website i forhold til kontoen for at finde nye kategorier/sælgende produkter
    • Gennemgå og tilføj manglende kampagnetyper
    • Muligheder for segmentering af kampagner (mobil, tablet, computer)
  • Dynamiske søgeannoncer:
    • Gennemgå bestemte automatiske mål
    • Gennemgå opsamlingskampagne for nye mål
  • Delt bibliotek:
    • Delt bibliotek: Lister over negative søgeord
    • Delt bibliotek: Remarketinglister
    • Opdater virksomhedsdata
  • Diverse:
    • Gennemgå landingssidekontrollen
    • Gennemgå for udgåede varer
    • Hvad mangler vi at gøre? (betaer, nye teknikker, blogindlæg osv.)

Hent regnearket (Google eller Excel) her med de forskellige hyppigheder.

Gennemgang af performance: Variationer i kvalitetsresultater

Det er sjældent, at jeg optimerer efter kvalitetsresultaterne. Den måde, jeg opbygger kampagner på, omfatter allerede en række elementer, som skal sikre et højt kvalitetsresultat, så jeg behøver sjældent at optimere specifikt efter dette.

Det sker dog, at faktorer, der er uden for din egen kontrol, kan påvirke dit kvalitetsresultat. Det kan være, at websitet pludselig indlæses langsomt, og at det derfor påvirker kvalitetsresultatet negativt. Hold øje med dette, så du hurtigt kan finde og rette fejl.

Gennemgang af performance: Måned sammenlignet med året før

Jeg plejer at sammenligne den aktuelle måned med samme måned året før.

Det kan være svært at sammenligne direkte, hvis du har foretaget større ændringer, øget dit budget eller udvidet dine kampagner, men du kan som regel se tendenser eller finde frem til de områder, hvor tingene ikke stemmer overens. Hvis du begynder at anvende segmenter, kan du f.eks. holde øje med særlige søgekampagner eller f.eks. med performance for computere i dine kampagner.

Gennemgang af performance: Uge/måned sammenlignet med et referencepunkt

Når det gælder optimering af dine Google AdWords-kampagner, er det vigtigt, at du altid gennemgår performance mod to målinger:

  1. Dit referencepunkt: Sørg for, at du ikke falder under dit referencepunkt for performance
  2. Dit mål: Gå altid efter mere

Når du har optimeret en konto i et år eller mere, er det sjældent, at du vil begynde at opleve store stigninger i performance. Når det sker, er det vigtigt, at du ved, hvad den aktuelle performance er (det er det, jeg kalder referencepunktet). Referencepunktet for din performance er en indikator for den nedre grænse for din performance. Hvis du falder under referencepunktet i længere tid, skal du begynde at kigge nærmere på, om du har overset noget i visse dele af kontoen.

Men du skal også have et mål. Noget, du kan stræbe efter. Også selvom det måske kun er en stigning på 10 procent.

Derfor sammenligner jeg alle de konti, jeg administrerer, med dette tal.

Gennemgang af afvigelser: Gennemse kampagner for afvigelser i den seneste uge

Dette er lidt ekstraordinært, men jeg ser efter store ændringer fra den ene uge til den næste.

Det kan være, at salget af et bestemt produkt er gået i stå, eller det kan være, at en annoncegruppe pludselig sælger bedre end tidligere.

Det er ikke altid, at dette giver noget, men når det gør, kan det altid betale sig.

Den bedste metode til dette er at sammenligne med de 7 seneste dage med de 7 forudgående dage.

Budstyring: Gennemse værktøjet/systemet til budstyring: Angiv minimum eller maksimum efter behov

Jeg anbefaler altid, at du bruger automatisk budstyring. Uanset om du bruger den indbyggede budstyring i Google AdWords, eller om du bruger et værktøj fra en tredjepart, er det vigtigt, at du styrer dine bud.

En del af styringen omfatter at ændre dine minimumbud og maksimumbud med jævne mellemrum.

Jeg kan godt lide at være ret restriktiv med mine minimumbud og maksimumbud, så jeg ændrer dem forholdsvis tit.

Du kan også ændre dit mål markant. Efterhånden som dine annoncer, udvalgte søgeord, lister over negative søgeord osv. bliver bedre, kan du øge dit ROAS-mål.

Budstyring: Angiv manuelle bud: Holistisk på hvert kampagne-/annoncegruppeniveau

Du kan angive bud manuelt via Excel eller direkte i brugergrænsefladen ved hjælp af filtre. Det afhænger af, hvad du helst vil.

Du skal gennemgå dine bud for flere perioder. Hvis du kun gennemgår de seneste 28 dage, kan din performance blive fladet ud til et gennemsnit, og du risikerer at overse udsving, som du ellers kan udnytte.

Hvis du på den anden side altid kun gennemgår dine bud for de seneste 7 dage, får du heller ikke et brugbart resultat. Du bør bruge en god blanding, der matcher din kundes købscyklus.

Budstyring: Gennemgå enheder, og anvend nye modifikatorer

Medmindre du opdeler dine kampagner i mobil, tablet og computer, bør du gennemgå dine budjusteringer lige så omhyggeligt, som du administrerer dine øvrige bud.

Det er et element, der ofte overses helt, eller som kun administreres hvert kvartal. Der er mange brancher, hvor antal mobilsøgninger nu overstiger antal søgninger på computere. Så der er ikke råd til at nedprioritere den del længere.

Budstyring: Gennemgang: Søgepartnere

Her skal du ikke arbejde med budjusteringer, men du skal stadig tjekke, hvordan søgepartnernetværket klarer sig for dine kampagner. Slå dem fra, hvis ROAS er lavt.

Budstyring: Gennemgå tidsplanen, og anvend nye modifikatorer

Det kan være en rigtig god idé at holde øje med, hvornår dine annoncer rent faktisk konverterer.

Men du skal ikke lade dig snyde til at tro, at det er en nem vej til hurtige penge. Se på dataene med et gran salt, og husk på, at der kan ligge mere under, end du umiddelbart kan se. Måske har kunderne set din annonce om morgenen, men konverterer omkring frokost. Selvom et klik ikke fik en konvertering med det samme, betyder det ikke, at klikket var værdiløst.

Budstyring: Gennemgå geografiske data, og anvend nye modifikatorer

I store geografiske områder, f.eks. USA, kan det være en effektiv optimeringsstrategi at gennemgå performance baseret på geografiske områder – også som webshop – så du kan justere dine bud eller stoppe kampagner for eventuelle områder.

Budstyring: Gennemgå justering af bud for remarketing

På nuværende tidspunkt bør du vide, at dine bud ikke kun handler om at oprette bud på søgeord.

Hvis du gør strategisk brug af dine remarketing-kunder til at justere dine bud baseret på en besøgendes engagement, kan du yderligere optimere din ROAS.

Budstyring: Gennemgå demografiske modifikatorer

Det er også muligt at ændre dine bud baseret på demografiske budjusteringer som alder og køn. Det gør det muligt at se performance baseret på forskellige segmenter og at justere dine bud baseret på det, du kan se.

Hvis din butik sælger varer, der ikke relaterer til et bestemt køn eller en bestemt aldersgruppe, er det sikkert et sted, hvor der er plads til forbedringer.

Hvis din butik sælger varer, der er rettet mod et bestemt køn eller en bestemt aldersgruppe, kan du justere dine bud for det målmarked, du er interesseret i.

Budget: Hvis budgettet er begrænset, skal du gennemgå budgetallokeringen i kampagnerne

Nybegyndere overser ofte budgetallokering. Det er ikke så smart som mange andre områder, men det er noget af det mest effektive, du kan arbejde med, hvis du har et begrænset budget.

Hvis du får flere af de klik, der giver dig en stor fortjeneste, og færre af de klik, hvor du tjener mindre, er det til din fordel.

Annoncer: Skriv nye annoncer

Du skal hele tiden skrive nye annoncer til dine Google AdWords-kampagner. Det er en af de ting, som du aldrig slipper for. Du kan finde alle de søgeord, der er at finde, men du løber aldrig tør for testmuligheder i dine annoncer.

Jeg bruger et regneark til at holde styr på mine idéer til annoncetest sammen med alle de fordele, egenskaber, priser, specifikationer og andet, som jeg kan bruge i mine annoncer. Det sikrer, at jeg ikke skal starte med at brainstorme, hver gang jeg skal finde på en ny annoncetest.

Annoncer: Gennemgå annoncetest

Som PPC-manager bør du jævnligt tjekke dine annoncetest for statistisk signifikans ved hjælp af et værktøj som Adalysis eller Optmyzr (eller Excel).

Afhængigt af volumen for den enkelte annoncør kan jeg vælge at stoppe den dårligste annonce midlertidigt, og jeg kan vælge at vente 3-10 dage, før jeg starter en ny test. Hvis du tester 100 % af tiden, kan det betyde, at du mister omsætning, hvis du aldrig får skrevet nye annoncer, som er bedre end de eksisterende.

Hvis du lader de bedste annoncer køre alene i korte perioder ad gangen, får du mere ud af det, end hvis du tester 100 procent af tiden.

Annoncer: Gennemgå kampagneannoncer

Da vi kun administrerer kampagner for e-handel, er der også en opgave, som hedder “gennemgå kampagneannoncer” såvel som annoncetest.

Jeg har almindelige annoncetest kørende en stor del af tiden, men ofte kører jeg også kampagneannoncer. Kampagneannoncer kører inden for en bestemt tidsperiode, så det er vigtigt, at de gennemgås hele tiden i disse perioder.

Annonceudvidelser: Gennemgå disse for at sikre, at alle annonceudvidelser er aktive og relevante: Sidelinks, infoudvidelser, websiteinfo, sælgerbedømmelser

Når du arbejder med at skrive nye annoncer, stoppe annoncer midlertidigt, ændre sidelinks, tilføje nye infoudvidelser osv., vil du sandsynligvis få en sjov blanding af annonceudvidelser og annoncetekster.

Nu kan du tilføje alt lige fra de mærker, du fører (websiteinfo), til ekstra fordele (infoudvidelser) til bedre links til underkategorier (annoncesidelinks) ved hjælp af annonceudvidelser. Medmindre du har gennemgået dine annonceudvidelser kombineret med din annoncetekst grundigt live, vil du sandsynligvis gentage dig selv nogle gange.

Her i august 2017 er et af mine bedste tip, at du søger efter dine søgeord på Google.com.

I den nye AdWords-brugergrænseflade kan du faktisk se din annoncetekst i kombination med alle dine aktive annonceudvidelser.

Annonceudvidelser: Skriv nye annonceudvidelser, når det er nødvendigt

Annonceudvidelser kan som annoncetekster blive forældede. Sørg for at opdatere dem en gang i kvartalet.

Søgeord: Manuel gennemgang (udvidelse + negative søgeord)

Selv i dag gennemgår jeg manuelt søgeordsrapporter for at finde nye søgeord eller negative søgeord. Jeg bruger også værktøjer til det (se nedenfor), men især i starten er den manuelle proces vigtig.

Det er et af de mere tidskrævende områder i AdWords-administrationen, hvor jeg endnu ikke har fundet en effektiv metode til automatisering. Hvis du sørger for at få mest muligt ud af de negative søgeord, du finder, er det al tiden værd. Udvid dem til flertal/ental, lignende ord og synonymer. Føj de negative søgeord til dine lister, når det er relevant, så de kan bruges i så mange kampagner som muligt.

Sørg samtidig for at skrive idéer ned til udvidelse af dine søgeord. Jeg har tidligere forsøgt at adskille arbejdet med at finde negative søgeord og nye søgeord, men det giver som regel bare dobbelt arbejde.

Søgeord: Optmyzr: Traffic Sculptor, Negative Keyword Finder, Lasso osv.

Jeg foretrækker at bruge Optmyzr til at finde de mest oplagte negative søgeord. Værktøjet Negative Keyword Finder er som regel det bedste, og det virker fantastisk. Det finder enkeltord i søgeudtryk, som det anbefaler at tilføje som negative søgeord.

Den eneste ulempe er, at det kræver en vis mængde data, før det kan komme med anbefalinger om negative søgeord. Derfor er den manuelle proces stadig vigtig. Specielt i de tidlige faser af en ny kampagne.

Shopping-kampagne: Gennemgå kampagnestrukturen

Det er ikke altid, at din valgte kampagnestruktur fungerer eller giver mening, når først du begynder at få data. Din første struktur fungerede muligvis fantastisk i teorien, men den skaber ikke de forventede resultater.

Når du gennemgår din kampagnestruktur, kan det gælde alt fra den generelle struktur (f.eks. segmentering i henholdsvis brandsøgninger og andre søgninger) til at placere produkter med høj performance i deres egne annoncegrupper eller kampagner.

Det betyder ikke, at du skal udføre disse opgaver hver gang, men det er godt at være opmærksom på, at det kan være nødvendigt.

Shopping-kampagne: Find de bedst sælgende produkter + angiv etiket

De fleste PPC-managere har det som en fast opgave at gennemgå de bedst sælgende produkter i deres Shopping-annoncer, men der er ikke ret mange, der bruger etiketter.

Der er mange parametre at være opmærksom på, når det gælder performance for Shopping-annoncer, så det er vigtigt at holde styr på, hvilke resultater de forskellige produkter rent faktisk giver.

Jeg foretrækker at anvende en af de brugerdefinerede etiketter i mit feedadministrationsværktøj til at fremhæve de produkter, der bliver solgt mange af, og det gør jeg primært for at sikre, at jeg kan huske dem. Da de fleste kunder har tusindvis af produkter, er det umuligt at huske dem alle.

Men selv små forskelle i pris, lagermængde, bud osv. kan have en stor indflydelse på performancen for det enkelte produkt. Når du vil forbedre performancen, er det godt at have en påmindelse om, at produktet på et tidspunkt klarede sig rigtig godt.

Shopping-kampagne: Budstyring/udelukkelse af produkt

Der er to områder, der kommer i spil, når du skal administrere ROAS for Shopping-annoncer: bud og at udelukke produkter (svarer til at stoppe søgeord).

Buddelen har jeg gennemgået tidligere, men det er lige så vigtigt at udelukke produkter.

Søgeord bruges til at tiltrække forskellige målgrupper, mens forskellige produkter (og varianter af produkter) ofte bliver vist for de samme søgninger. Det handler ikke så meget om, at det enkelte produkt har en dårlig performance. Det handler mere om, at et produkt med dårlig performance får visninger, som du hellere vil have sendt til produkter med en høj performance.

Dette kan løses ved helt at udelukke produkter med dårlig performance. Eller du kan i stedet flytte produkter med høj performance til deres egen Shopping-kampagne med høj prioritet. Det kan være svært, hvis du allerede har brugt alle dine prioritetsniveauer, og du bør derfor altid gennemgå alle dine muligheder, inden du vælger en kampagnestruktur til Shopping-kampagner.

Shopping-feed: Ret fejl i feedet

Du bør sørge for at udrydde fejl i dit datafeed i Merchants Center med jævne mellemrum. Nogle fejl kan have en stor indflydelse, mens mindre fejl muligvis kun påvirker nogle få produkter.

Prioriter din tid til dette efter behov. Jeg vil dog stærkt fraråde, at du helt springer det over.

Shopping-feed: Optimering af titler: gennemgang af regler, nye regler og optimering af individuelle titler

En god måde at opnå bedre resultater på, er ved hele tiden at gennemgå dine regler for optimering af dit feed (primært dine titler).

Hvis du sørger for at skrive nye regler, skrive individuelle titler til produkter med stort potentiale og generelt blot gennemser dine regler, kan det give gode resultater med tiden.

Shopping-feed: Tilknytning af søgeord: Knyt søgeord fra Shopping til søgeord fra Search for at finde oversete muligheder

Jeg er ganske enkelt helt vild med denne metode for store annoncører. Der er næsten altid inspiration til nye søgeord i søgeudtrykkene fra Shopping-kampagner, som kan bruges til søgekampagner.

Søgeordsanalyse: Ifølge processen (SEMRush, søgninger på dit website osv.)

Mindst én gang i kvartalet skal du lave en søgeordsanalyse “fra bunden”. Det betyder, at du skal bruge dine yndlingsværktøjer, gennemse søgninger på dit website, Search Console og alle de andre steder, du bruger til at finde nye søgeord.

Muligheder for udvidelse: Gennemse website i forhold til kontoen for at finde nye kategorier/sælgende produkter

Det bør du gøre løbende og administrere det i et regneark. Det er umuligt at holde styr på det hele manuelt, men det er forholdsvis nemt i et regneark. Du skal blot “downloade” alle kategorier og brands fra Shopping-kampagnen, så har du en liste med alt (forudsat at dit datafeed indeholder alle de produkter, du har på lager, og at du bruger produkttyper til at inddele produkterne i kategorier).

Ellers burde det ikke tage mere end en halv times tid at få det lavet direkte fra websitet. Det er kedeligt, men det er hurtigt klaret.

Og du sparer en masse tid, da du ikke længere skal overveje, om du mangler noget i AdWords eller ej.

Muligheder for udvidelse: Gennemgå og tilføj manglende kampagnetyper

Google lancerer jævnligt nye målgrupper, kampagnetyper og nye funktioner. Du bør med jævne mellemrum gennemgå din konto for at sikre, at du bruger alle relevante kampagnetyper.

Det vil ikke være smart, hvis din chef eller kunde opdager, at du ikke har implementeret en ny funktion.

Muligheder for udvidelse: Muligheder for segmentering af kampagner (mobil, tablet, computer)

Jeg er fan af at opdele kampagner i mobil, tablet og computer, så snart det giver mening. Jeg bryder mig ikke om unødigt komplekse AdWords-konti, men så snart det er tiden værd, gør jeg det.

Efterhånden som din konto samler flere data, eller der sker ændringer i konkurrencen, skal du gennemgå dine kampagner og eventuelt opdele dem.

Dynamiske søgeannoncer: Gennemgå bestemte automatiske mål

Du skal gennemgå de automatiske mål, f.eks. Kategorier, som du bruger i dynamiske søgeannoncer, for at finde muligheder for forbedring. Måske er der en ny kategori, du gerne vil oprette bud for separat, eller en kategori får ikke længere relevante links, fordi du får besøgende på samme søgeudtryk via din almindelige søgekampagne.

Dynamiske søgeannoncer: Gennemgå opsamlingskampagne for nye mål

Samme som ovenfor.

Delt bibliotek: Lister over negative søgeord og remarketinglister

Denne opgave skal ikke udføres særlig tit, men der skal stadig sættes tid af til den i kalenderen.

Det er nemt at glemme at sikre, at dine lister over negative søgeord anvendes på alle relevante kampagner, og det er ikke godt nok. Jeg glemmer det selv. Af en eller anden grund har jeg en tendens til at glemme processen med at føje listerne over negative søgeord til nye kampagner. Så derfor skal den opgave med i kalenderen.

På samme måde er det vigtigt at gennemgå og opdatere dine remarketinglister ca. en gang i kvartalet. Det er ikke altid, der er brug for ændringer, men det er stadig godt at gennemgå dem.

Muligheder for udvidelse: Hvad mangler vi at gøre? (betaer, nye teknikker, blogindlæg osv.)

Jeg stopper ofte op og kigger på en konto for lige at spørge mig selv om, hvad jeg ikke får gjort. Det er ikke en fast struktureret proces, men blot lige et hurtigt kig på kontoen. Hvad mangler jeg at gøre? Har jeg fået nogle nye idéer? Er der noget, jeg har glemt?

Planlægningen af optimeringsopgaver er PPC-managerens hellige gral

Når du opretter en kalender over optimeringen af dine PPC-konti, tager du skridtet fra at være en gennemsnitlig PPC-manager til at være bedre end de fleste.

Meget af det arbejde, du skal udføre på dine konti, er at få de jævnlige opgaver løst én ad gangen. Med en kalender sikrer du, at du ikke glemmer noget, og du risikerer ikke, at du tilfældigvis får optimeret de samme områder af dine konti igen og igen.

Jeg anbefaler på det kraftigste, at du henter det gratis regneark, jeg har oprettet med alle opgaverne, så du kan se, hvor ofte du skal udføre de enkelte optimeringsopgaver. Og du kan nemt importere opgaverne i dit favoritværktøj til opgavestyring.

2 Comments

  • Rigtig godt indlæg. Jeg synes du kommer med nogle fine anbefalinger som kan danne et godt grundlag for en struktureret tilgang til AdWords. Jeg skal holde et oplæg om struktureret optimering af AdWords, og jeg kan med glæde sige at jeg vil tage en del pointer med fra dit indlæg, så good job 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *