Gennemlæst 27. Februar 2017: Artiklen er stadig relevant. 

Negative søgeord er essentielle for enhver Google AdWords kampagne. I de sidste par år er vidensniveauet hos de danske AdWords annoncører blevet drastisk bedre. Mange annoncører er derved begyndt at bruge negative søgeord mere effektivt og i højere grad.

Du kan dog stadig ikke komme udenom, at det at bygge en grundig liste med negative søgeord stadig tager en masse tid. Dette er også ofte grunden til, at mange negative søgeordslister ikke bliver lige så effektive, som de burde.

At vide hvordan negative søgeord fungerer og påvirker dine AdWords resultater er vigtigt for, at du kan udnytte negative søgeord optimalt, samt minimere den tid det tager at bygge listerne. I dette indlæg har jeg skrevet alt hvad du har brug for at vide for at arbejde effektivt med negative søgeord.

Sådan fungerer negative søgeord

Et negativt søgeord er et ord eller sætning, der kan ekskludere dine annoncer fra at blive vist i søgeresultaterne, hvis ordet indgår i søgningen. Når du finder et søgeterm, som du ikke gider blive vist (og betale klik) for kan du tilføje hele eller dele af søgeordet, som et negativt søgeord. Hvis der nu bliver søgt på dit søgeord og det negative søgeord indgår i søgesætningen vil din annonce ikke blive vist (afhænger delvist af de søgeordstyper du bruger).

For eksempel. Lad os sige, at du sælger kontormøbler, men at dine kontormøbler er udelukkende nye og prisniveauet er højere end gennemsnittet. Du vil i det tilfælde ikke ønske at blive vist, når der søges efter disse søgeord:

  • Brugte kontormøbler
  • Kontormøbler i den blå avis

Med andre ord, så fungerer negative søgeord, som et filter, der sørger for, at dine annoncer ikke bliver vist på søgninger du finder irrelevante.

De tre primære fordele hvor negative søgeord forbedrer din AdWords annoncering er følgende:

1) Negative søgeord sænker din pris per konvertering

Negative søgeord hjælper dine annoncer med kun at blive vist for brugere, som aktivt er ude efter (og kan) købe dit produkt. Ved at tilføje negative søgeord kan du bedre kun fokusere på de søgetermer, der har den største mulighed for at konvertere og herigennem sænke din pris per konvertering.

2) Negative søgeord øger din gennemkliksfrekvens (CTR)

Ved at have en mere fokuseret kampagne vil du ikke få en masse visninger fra søgninger, der aldrig ville have resulteret i et klik. Der er en masse søgninger, som af natur aldrig vil ende med at klikke på dine annoncer.

Dette er fx søgninger, der inkluderer dit produktnavn i sammenhæng med de følgende søgeord:

  • billeder
  • moms
  • erfaringer
  • tutorial

og tusindvis af andre søgninger. Disse negative søgeord er ofte de sværeste at finde.

3) Negative søgeord kan være en faktor i at øge dit kvalitetsresultat

Som en konsekvens af en højere CTR kan du muligvis få et højere kvalitetsresultat. Dette er delvist på grund af, at din konto og domæne vil få en bedre kontohistorik og den vej igennem kan du få et bedre kvalitetsresultat.

Du skal dog være opmærksom på, at dit kvalitetsresultat ikke går op bare fordi du tilføjer negative søgeord til din kampagne.

Sådan bygger du en grundig liste med negative søgeord

Nu hvor du ved hvad negative søgeord er og hvordan de virker til at forbedre din AdWords konto er den første ting vi skal i gang med at bygge en omfattende liste med negative søgeord.

Husk at negative søgeord gør, at du kan filtrere imellem dem du ønsker skal se din annonce og dem du ikke ønsker ser din annonce. Hvis du har svært ved at finde negative søgeord kan jeg anbefale, at du læser mit indlæg omkring hvordan du finder negative søgeord ved brug af Übersuggest.org og Google i helhed.

Jeg vil dog komme ind på et andre andre metoder til at finde negative søgeord:

Søg efter generelle lister

Der findes et hav af gode lister med negative søgeord derude. Næsten alle af dem er dog på engelsk, men det vil give dig masser af ammunition til enten at oversætte eller bare generel inspiration.

Tilføj fil-endelser

Søgninger på dit produkt og så pdf, jpg, mov osv. giver sjældent mening for dig at blive vist på. Hensigten bag disse søgninger er sjældent at købe hos dig.

Alt job og uddannelsesrelateret

Ligeså med job og uddannelsessøgninger. Du kan godt få masser af klik fra disse søgninger og have en høj CTR, men det snyder. Klikkene bliver ikke til noget i sidste ende.

Alle søgeord med uddannelse, praktisk, i lære, praktikant, løn, efteruddannelse, ug.dk, ug osv. skal ekskluderes i næsten alle tilfælde.

Billeder og andre områder

Søgninger på dit produkt kombineret med billeder, video mm. fungerer sjældent heller til at give salg. I nogle tilfælde hvor dit produkt er meget visuelt eller hvor brugeren tidligere har været på en anden webshop og billedet ikke var særlig godt kan en sådan søgning bruges, men jeg har ikke haft gode erfaringer med det.

Produkter og mærker du ikke sælger

Dette er en svær en. På den ene side vil du højst sandsynligt ikke sælge et par Nike løbesko, hvis brugeren har søgt efter Rebook løbesko.

På den anden side ligger dit produkt så tæt op på mærket, så hvis du kan overbevise brugeren om, at Nike er bedre vil du have en hel ny kilde med gode søgeord.

Du skal dog have en strategi bag det. Tilføj de tætliggende produkter og mærker du ikke sælger, som negative søgeord eller faktiske søgeord. Lad være med bare at ignorere dem.

Tilbehørssøgeord

Dette kan være alt fra grilltang til selve ordet tilbehør. I min erfaring har mange webshops bare disse stykker tilbehør i deres arsenal for at sælge det, som tillægsprodukt til slut i købsprocessen.

At betale 20, 40 eller 100 kr. per konvertering for at tiltrække disse salg via AdWords giver sjældent mening for dem. Derfor beslutter vi ofte at tilføje dem, som negative søgeord eller i det mindste tilføje dem, som søgeord, så vi har styr på udgiften.

Brugt, auktion og hjemmesider

Hvis du ikke tror, at du kan overbevise en kunde, der er på udkig efter brugte varer, at de skal købe hos dig, så ud med disse søgninger.

Udover bare at bruge negative søgeord, som brugt og auktion skal du også inkludere de faktiske firmaer og hjemmesider, der har brugte produkter. Dette er fx QXL, DBA osv.

Tillægsord

Dette er lidt en gråzone. Jeg tilføjer sjældent tillægsord, som negative søgeord. Det kan fx være billligt, luksus osv. Årsagen til, at jeg sjældent bruger dem er, at det er meget subjektivt hvad der faktisk er billigt eller luksus.

Hvis du er vant til at købe en billig Nokia telefon vil du ikke synes, at en Google Nexus 5 til lidt over 2.000 kr. er hammer billigt. Personligt er dog vant til at købe iPhones til 5.000 kr. stykket, så det er et steal for mig. Inden du tilføjer et negativt søgeord vil jeg anbefale, at du tjekker disse 5 faktorer.

Hvordan negative søgeord påvirkes af søgeordstyper

Afhængigt af hvor irrelevant en søgning er for din kampagne kan du vælge at tilføje negative søgeord i forskellige søgeordstyper. Det er vigtigt, at du tænker over hvordan den specifikke søgning faktisk relaterer til dit produkt eller hjemmeside generelt for, at du kan foretage den bedste beslutning.

I sidste ende handler det om hvorvidt du ønsker at ekskludere det faktisk søgeterm eller om du faktisk vil ekskludere alle instanser med søgetermet:

Negativ bred format vil filtrere enhver søgning, der inkluderer ordet eller ordene i søgetermet. Det har ingen betydelse hvorvidt det er den rette ordstilling eller om der er andre ord omkring det negative søgeord.

Fx vil det negative søgeord lager hotel ekskludere de følgende søgninger:

  • bedste lager hotel
  • lager med tilhørende hotel
  • lager hotel på fyn

Negativ ”søgeordssætning” vil filtrere alle søgninger, hvor dit negative søgeord indgår præcist i den pågældende ordstilling.

Negative eksakt match vil kun ekskludere den præcise søgning, som du har tilføjet. Fejlstavelser, ental/flertal osv. vil stadig blive vist.

Note: Ingen negative søgeordstyper ekskluderer fejlstavelser, ental eller flertal. Dit negative søgeord vil kun fungere for det eksakt ord, som du har tilføjet. Et negativt søgeord, som ”job” vil ikke ekskludere søgninger med ”jobs” inkluderet.

Negativ bred format vs. negativ søgeordssætning

Som et eksempel, så er du en virksomhed, der sælger dæk, men du sælger ikke fælge.

Et typisk negativt søgeord ville derfor være fælge i bred format. Hver gang der bliver foretaget en søgning med ordet fælge inkluderet vil din annonce ikke dukke op.

Hvis denne søgninger bliver foretaget vil du fx ikke dukke op:

  • dæk til 20 tommer fælge

Det duer jo ikke. Dette er et kanon søgeord! Du kan dog bruge søgeordstypen søgeordssætning til bedre at ekskludere de præcise termer du ikke ønsker at blive vist på:

  • ”køb fælge”
  • ”billige fælge”
  • ”online fælge”
  • ”aluminiumsfælge”
  • ”sorte fælge”
  • ”hvide fælge”

Og mange flere. At lave denne øvelse ville ekskludere mange af de søgninger du ikke ønsker at blive vist for, men stadig lade dig blive vist for dine relevante søgninger.

Som du kan se handler det ikke om at finde de søgeord du ikke ønsker at blive vist på, men også i hvor høj grad de samme negative søgeord kan ekskludere relevante søgninger.

Hvilket bringer os til mit næste punkt…

Bør du tilføje negative søgeord på konto, kampagne eller annoncegruppeniveau?

Dette er endnu en beslutning du skal tage, når du bygger din liste med negative søgeord. Der er tre steder du kan tilføje negative søgeord:

1) Kontoniveau (negative søgeordslister)

Du kan tilføje negative søgeord til dit delte bibliotek, så de dækker alle de kampagner, som du mener er relevante.

2) Kampagneniveau

Kampagneniveau er typisk brugt til negative søgeord, der kun er gældende indenfor den enkelte kampagne. Negative søgeord der kunne give problemer i andre kampagner bør tilføjes på kampagneniveau.

Mange af de negative søgeord jeg typisk ville have tilføjet på kampagneniveau tilføjer jeg nu til dags på kontoniveau. Jeg bruger sjældent kampagneniveau.

3) Annoncegruppeniveau

Disse bruges typisk til negative søgeord, der går på specifikke søgeord eller produkter. Fx hvis du har en annoncegruppe for håndtasker til mænd så bør du tilføje damer og kvinder, som negative søgeord på annoncegruppe niveau.

Kontoniveau (negative søgeordslister)

Når du tilføjer negative søgeord på kontoniveau vil de blokere alle søgninger i de kampagner, der er blevet tilføjet til listen.

Lad os sige, at du sælger tøj til kvinder. Vi vil aldrig blive vist, hvis nogen søger efter noget i forbindelse med mænd eller herre. I dette tilfælde er kontoniveau det rette valg. Så snart vi finder flere negative søgeord kan vi hurtigt tilføje det til den generelle liste og det vil så have indflydelse på alle vores kampagner.

For at bygge en sådan liste du går bare ind i Delt Bibliotek og vælger Campaign Negative Keywords:

Negative søgeord på kontoniveau

Kampagneniveau

At tilføje søgeord negative søgeord på kampagneniveau vil blokere alle søgninger, der inkluderer det negative søgeord i den enkelte kampagne.

Et godt eksempel er en taskebutik. Hvis du har en kampagne med kufferter og du ikke sælger Samsonite kufferter, men sælger masser af Samsonite rygsække i en anden kampagne, så skal du tilføje det negative søgeord på kampagneniveau.

Bare vær opmærksom på, at negative søgeord på kampagneniveau vil have indflydelse på alle dine annoncegrupper.

Annoncegruppeniveau

På annoncegruppeniveau er det meget anderledes. Lad os tage vores taskebutik eksempel igen. Denne gang handler det om, at vi har farver og modeller i forskellige annoncegrupper. Vi har annoncegrupper for sorte tasker, blå tasker og lyserøde tasker.

For at sikre os, at vores andre annoncegrupper med tasker søgeord ikke opfanger søgninger for de forskellige farver, så tilføjer vi farverne i disse annoncegrupper. Fx:

Annoncegruppe: Billige tasker

Søgeord: billige tasker

Negative søgeord: røde, rød, gul, gule, blå osv.

På denne måde sørger du for, at brugere, som søger specifikt efter en given farve ikke bare får den rette annonce vist, men også lander på en landingsside kun med sko indenfor den specifikke farve.

Få bedre resultater ved at bruge negative søgeord

At have den rette kombination af normale og negative søgeord er en af nøglerne til at bygge knivskarpe AdWords kampagner, der både tillader, at du holder omkostningerne nede samtidig med, at du maksimerer relevant trafik til din hjemmeside.

Lad være med at ignorere søgeord og søgninger. Sørg altid for at tilføje et søgeord til din kampagne eller fjern dem via negative søgeord.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *