Der er ikke mangel på gode råd, når det gælder optimering af Google AdWords-kampagner. Hvis du prøver at søge i Google, kan du finde mange forskellige anbefalinger til fremgangsmåder fra mange forskellige kilder.

Men hvad skal du gøre, når de anbefalede fremgangsmåder ikke helt slår til? For eksempel til jul? Eller på Cyber Monday?

Så snart vi rammer en af de populære højsæsoner i løbet af året, kan du ikke rigtigt stole på de sædvanlige fremgangsmåder. I stedet gælder der et helt nyt sæt regler, som du kan bruge for at få mest muligt ud af højsæsonerne.

Desværre er der ikke mange webbutikker, som ved, at de kan få meget mere ud af disse dage. De kan se, at deres konverteringsrate stiger og tror så, at nu har de endelig fat i den lange ende.

Men du kan gøre mange flere ting for at styrke indtjeningen, og det kan du læse mere om her.

Hvilke højsæsoner er de bedste, når det gælder e-handel?

Den bedste højsæson for lige netop din butik vil naturligvis afhænge af, hvad du sælger. Her kan du se nogle af de mest populære højsæsoner.

Tag ved lære af tidligere år

Sidste år er 12 måneder siden. Mange af os glemmer, at vi har prøvet det mange gange før. Dataene fra sidste år er guld værd, og det er vigtigt, at du gennemser dem, inden du opretter nye kampagner.

Du skal dog undlade at sætte dine referencepunkter for salget baseret på det foregående år. I stedet skal du finde søgeord, du kan genbruge, potentielle budstigninger osv. Men du må ikke lade dataene fra det foregående år være den afgørende faktor for dit budget og dine forventninger.

Hvis du ikke har haft fuld fokus på at udnytte højsæsonerne året før, vil resultaterne fra tidligere år ikke sætte barren særlig højt. Og afhængigt af din branche skal du sætte barren meget højt!

PPC-taktikker til at få høj indtjening i højsæsonerne

I denne artikel vil jeg gennemgå følgende PPC-strategier og -taktikker:

1) Tilføj søgeord for bredt match, bredt match-modifikatorer og søgeordssætninger

Hvis der er søgeord, som du kun bruger i eksakt match, kan du nemt få mere ud af højsæsonen ved at bruge de samme søgeord i søgeordssætninger og bredt match-modifikatorer.

Hvis du allerede har de fleste søgeord med i de forskellige matchtyper, anbefaler jeg, at du forsøger søgeord med bredt match, da de kan fungere utroligt godt i højsæsonen.

Nogle gange kan de fange søgeforespørgsler, som jeg aldrig selv ville have gættet mig til. Et eksempel på en søgning kan være phone roller. Ja, du læste rigtigt. Nogen har misforstået ordet ‘foam roller’ og troet, at det hedder ‘phone roller’. Normalt ville jeg hurtigt have ekskluderet ordet phone, men søgningen gav faktisk et salg.

Det er utroligt, men den slags ting sker ret ofte. Under din højsæson vil alt konvertere bedre end ellers. Det kan du udnytte ved at sprede dig mere aggressivt ud med søgeord med bredt match.

Men vær forsigtig:

Et bredt match kan lige så nemt gå den gale vej og begynde at vise din annonce for søgeudtryk, der absolut intet har med dine varer at gøre.

Så husk at gennemse dine søgeord for søgeord med bredt match hver dag, og vær hurtig til at udelukke dem, der slet ikke giver mening.

Til toppen

2) Brug budjusteringer: RLSA, tilsvarende målgrupper, enhed, demografi

Google har tilføjet ekstra mulighed for målretning af brugere, uden at du skal bruge søgeord. På det tidspunkt, hvor jeg skriver denne artikel, er der følgende muligheder:

  • remarketinglister til søgeannoncer
  • tilsvarende målgrupper til søgning
  • demografi (alder, køn, forældrestatus)
  • enhed/ugedag/tidspunkt på dagen.

Du skal bruge alle disse muligheder til din egen fordel, hvis du vil have succes med søgeord med bredt match.

Til toppen

3) Genaktiver søgeord fra tidligere højsæsoner

Gennem årene er der sket store ændringer i konkurrenceniveauet. Det kan skyldes, at der er kommet en ny kategori inden for din branche. Det kan f.eks. være en stor konkurrent, der er begyndt at sælge brands, som du ellers har haft eneret på.

Det er også sandsynligt, at du har sat nogle søgeord på pause, fordi de ikke var profitable. Men når det er højsæson, ændrer det hele sig.

En hurtig metode til at identificere disse søgeord er at ændre dit datointerval og filtrere efter alle de annoncegrupper og søgeord, du har sat på pause.

Hvis du stadig sælger de produkter, som et søgeord repræsenterer, er der en god chance for, at det vil være profitabelt at køre kampagner for dem i højsæsonen.

Til toppen

4) Brug nedtælling i dine annoncer

Alle højsæsoner slutter på et tidspunkt. Og for de fleste ved vi præcis, hvornår de slutter.

En funktion i AdWords, som du skal bruge, er nedtælling:

Det er en smart funktion, som automatisk indsætter nedtælling i dine annoncer. Der findes flere scenarier, hvor det kan bruges, men for webbutikker er der især to scenarier, hvor det giver mening i højsæsonen:

  • Fremhæv, at det er sidste chance for at modtage pakkerne i tide.
  • Fremhæv, hvornår et tilbud slutter.

Sidste chance for at modtage pakker

Til julehandlen er det vigtigt, at man køber gaver tidligt nok til, at pakkerne kan modtages inden jul.

Hvis du har en webbutik, har du sandsynligvis en sidste dag for, hvornår du afsender varer, hvis de skal nå frem til tiden. Hvis du tilføjer en nedtælling som “Køb om senest 3 dage, hvis pakken skal nå frem inden jul”, kan det gøre underværker.

Nedtælling til et tilbud udløber

Dette er et af de mere almindelige områder, hvor der bruges nedtælling i annoncer. Det er yderst effektivt. Specielt i de sidste dage, inden et tilbud udløber, og du kan forvente en god stigning i antal konverteringer.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du opretter annoncer med nedtælling, kan du se dette indlæg.

Til toppen

5) Skriv specifikke annoncer, der omtaler højtiden

Jeg bliver altid overrasket over, at der omkring juletid stort set ikke er nogen annoncer, der specifikt nævner jul. Der er ingen “Julegaven til ham”, “Den perfekte julegave” osv.

Langt de fleste køb på det tidspunkt handler om at finde den perfekte gave til en, du holder af. I langt de fleste tilfælde ved vi ikke engang, hvad vi ønsker at købe til den person. Vi ved, hvordan de er. Og vi ved, hvor gamle de er.

Du kan f.eks. bruge følgende ord i dine annoncer:

  • Den perfekte julegave til ham/hende/dem/børnene/drenge/piger/tweens/teenagere
  • Juletilbud
  • Kun få på lager: Køb nu

Du forstår, hvad jeg mener. Der er mange måder, du kan ændre dine annoncer på, så de passer til den tankegang, som kunden er i.

Til toppen

6) Udfør annoncetest, men stop, når der ikke længere er fremskridt

En af grundstenene i effektive PPC-kampagner er hele tiden at teste annoncer. Det er en af de få ting, du kan fortsætte med at gøre, så længe du kører PPC.

Hver gang du tester, skal du dog huske, at der er en vinder og en taber. Den del af trafikken, der sendes til den tabende variant, betyder mistet omsætning. Og det er vel at mærke omsætning, som du kunne have haft, hvis al din trafik var blevet sendt til den vindende annonce.

Det er ikke noget problem, hvis du hele tiden kan lave bedre og bedre annoncer. Så forbedrer du hele tiden dine resultater.

Hvis der begynder at være en tendens til, at dine nye annoncer ikke bliver bedre end de eksisterende annoncer, så mister du penge, når du tester annoncer.

I løbet af året er det, hvad du skal forvente, og det er helt naturligt. Nogle gange vinder du, men andre gange taber du.

I højsæsonen er der dog meget mere på spil. De tabende annoncevarianter i store annoncegrupper kan betyde meget for resultatet. Hvis du udfører annoncetest, hvor du har flere nye annoncer i træk, som taber testen, bør du overveje at stoppe med at teste, indtil højsæsonen er overstået.

Til toppen

7) Øg dit budget væsentligt

Under højsæsonerne skal du øge dit budget. Væsentligt.

I skærmbilledet herunder har jeg fremhævet antallet af søgninger på “toys” (legetøj) i Google:

Der er 4 gange så mange søgninger i december, end der er i resten af året.

Andre kategorier har stigninger fra 1,8 gange omkring Black Friday til 8 gange for ‘swimsuits’, når man sammenligner september til januar med februar til august.

Hvis du ikke tager højde for de store udsving i højsæsonerne, kommer du til at miste en masse omsætning. Husk også på, at dine bud også stiger, så selvom der er 4 gange så mange søgninger, betyder det ikke, at det er nok med et budget, der er 4 gange større.

Eksemplet med ‘swimsuit’ herover viser også, at det ikke kun er de “almindelige” højtider, der skal tages højde for. Du skal mere se en højsæson som en periode med øget interesse.

Til toppen

8) Øg dine bud væsentligt (omfatter budjusteringer)

Under dine højsæsoner vil du opnå bedre konverteringer. I nogle tilfælde meget bedre, men altid bedre på den ene eller anden måde.

Det betyder, at dine konkurrenter også begynder at konvertere bedre. Og når en annoncør begynder at få bedre konverteringer, sker der to ting:

1) De begynder at byde højere for at få en større markedsandel.

2) Deres system vil automatisk byde højere, når ROAS stiger.

Og du bør gøre præcis det samme. Vær parat til at øge dine bud til det 2-3-dobbelte og nogle gange mere for produktspecifikke forespørgsler. Det skal gerne følge din ROAS, men vær forberedt på at øge dine bud.

Til toppen

9) Overvej at opdele de kampagner, der tjener mange penge, i mobilannoncer

Dette tip gælder ikke kun for højsæsoner. Den primære grund til, at jeg bruger separate mobilkampagner i mine bedst omsættende kampagner, er, at jeg kan arbejde mere nuanceret med dem. Det kan være, at det bare er en personlig præference eller vane, men når jeg samler kampagner, tænker jeg ikke “mobil først”.

Når jeg opdeler en kampagne, kan jeg bedre fokusere og skabe bedre resultater.

Jeg har skrevet om, hvornår kampagner skal opdeles til mobil, så jeg vil ikke gå nærmere i detaljer her.

Som Matt Umbro nævner i sin artikel, overrasker det stadig mange af os professionelle, hvor lidt opmærksomhed mobil får i AdWords-konti.

Du vil formentlig få mere end 50 % af din trafik fra mobilenheder. Tænk lige lidt nærmere over det.

Til toppen

10) Giv din dynamiske displayremarketing et boost

På nuværende tidspunkt har du øget dit budget. Du har også øget dine bud. Det betyder, at du vil få langt flere besøgende på dit websted:

Og det betyder igen, at du vil have langt flere besøgende, du kan bruge remarketing over for. Glem ikke at øge dit budget og potentielle bud for din dynamiske remarketingkampagne.

Da du vil have langt flere besøgende, end du plejer, kan det også være en god idé at oprette nogle flere segmenter/lister over målgrupper.

Til toppen

11) Aktivér eller boost dine dynamiske søgeannoncer

Google har for nylig bekræftet, at 15 % af alle søgninger på Google.com er nye.

Det er derfor, du kan få stor glæde af bredt match og dynamiske søgeannoncer, men det er også hovedårsagen til, at du i det hele taget skal bruge dynamiske søgeannoncer.

Den primære grund er, at når du rammer en højsæson, vil de produkter og kategorier, du normalt ikke sælger så mange af, og som du derfor ikke føjer til dine AdWords-kampagner, have en tendens til at få flere salg.

Det er naturligvis ikke alle dine produkter, der bliver øget interesse for, og så er det ikke tiden værd at oprette kampagner for dem. Derfor skal du bruge dynamiske søgeannoncer, så du får ekstra eksponering for de søgeord, som du ikke har overvejet for nylig.

Til toppen

12) Optimer dine kampagner oftere

Der er meget på spil i disse travle perioder, og derfor skal du også investere mere i dine PPC-kampagner.

Jeg har fuld forståelse for, at det ikke kun er PPC, der kræver ekstra opmærksomhed, når der er travlt. Det gør alle dele af din onlineforretning.

Men du bør mindst optimere dine AdWords-kampagner dobbelt så tit, som du ellers gør. Hvis din butik er stor nok, er det tid til at lave daglige optimeringer, forudsat at du har tilstrækkeligt mange data til at understøtte det.

Til toppen

13) Læg en plan for, hvornår din højsæson slutter

En af mine første erfaringer med julesæsonen var ganske enkelt helt fantastisk. Vi skabte gode resultater, og vores ROI slog alle rekorder. High five til Andreas!

Som ny PPC-manager havde jeg dog ikke taget højde for dagene/ugerne efter jul. Jeg tænkte, at det var nok at gå ind og ændre annoncerne tilbage til det, de var tidligere.

Det var en stor fejltagelse.

De bud, som jeg havde angivet, var meget højere end tidligere, så da konverteringsraterne faldt i starten af januar, faldt ROI drastisk. Der gik en uges tid, før jeg indså, at jeg skulle ind og tilbageføre alle de ændringer, som vi havde lavet op til julen.

Den fejl begår jeg aldrig igen.

Jeg anbefaler på det kraftigste, at du bruger etiketter til at markere alle de tilføjelser, du foretager i løbet af højsæsonen. Skift til manuelle bud i en uge eller to. Og ret alle dine nye budjusteringer tilbage.

Hvis du har for lidt tid, så gør mindst disse to ting:

Jeg plejer at slutte mine indlæg med et enkelt godt råd. Det var svært at vælge i dag. Jeg oprettede en liste over fem ting, der skal gøres, men så ryger hele idéen med at komme med kun én anbefaling. Derfor vil jeg anbefale, at du fokuserer på at udnytte de ekstra søgninger ved at gøre følgende:

  • Øg dit budget med 50 %.
  • Øg alle bud med 20 %.

Hvis du lader alt andet være, vil disse to ting give dig en højere indtjening i løbet af højsæsonen. Hvis du har tid til det, kan du få meget mere ud af dine PPC-kampagner i højsæsonerne, hvis du følger alle rådene i dette indlæg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *