06
sep - 2010

7 punkter du bør vurdere før du kan vælge det rette AdWords bureau

Mange nye og endda også veletablerede virksomheder har svært ved at vælge det rette AdWords bureau. Du får her en tjekliste til at gennemskue om dit nye AdWords bureau kan bringe din annoncering op på et højere niveau.

I den senere tid har der været en del debat omkring et AdWords bureau, som havde udgivet sig for at ringe direkte fra Google.

Dette er et ekstremt eksempel på et Google AdWords bureau, som man ikke bør entrere med. Jeg vil dog påstå, at 99 % af virksomhederne, der blev kontaktet af NetAdMedia godt kunne se igennem facaden, men der findes en række andre AdWords bureauer, som ikke går til helt de samme ekstremer. Disse kan dog være endnu farligere end NetAdMedia og kan ende med at koste dig en masse penge.

Derfor bør du kigge nærmere på de enkelte AdWords bureau, som du ønsker et samarbejde med.

Jeg har lavet en tjekliste, som du bør gennemgå inden du vælger at samarbejde med et AdWords bureau.

1. Tilbyder de klikpakker

Klikpakker med faste klikpriser hører fortiden til. De var en semi-god metode til at få prøvet Google AdWords af og se effekten til et fast beløb.

I dag er effekten af Google AdWords unægtelig og næsten alle virksomheder kan få gode resultater ved at annoncere på Google.

Frem for en klikpakke bør du købe dig til rådgivning og direkte optimering af din egen konto. Foruden de bedre resultater vil du også selv få en bedre indsigt i hvordan Google AdWords fungerer.

2. Sammenkobling af Google Analytics og Google AdWords

Dette skal være ét af de første spørgsmål, som du stiller et AdWords bureau. Nogle sælgere ved ikke hvad det er, men hvis AdWords manden bag sælgeren siger, at dette ikke er relevant eller vigtigt, så skal du takke nej.

Kort sagt: Når du sammenkobler Google Analytics og Google AdWords får du viden om dine AdWords kampagner, som du ikke før ville have. Dette er bl.a. men ikke begrænset til:

  • Brugeradfærd for alle søgeord (Tid på websted, afvisningsprocent, sider per besøg etc.)
  • Brugeradfærd for annoncepositioner
  • Brugeradfærd for de forskellige annoncer

Hvis det er et e-handelswebsted:

  • Den direkte omsætning på de forskellige søgeord og annoncer
  • Omsætning per klik
  • ROI udregninger på søgeords- og annonceniveau

Hvis dit AdWords bureau mener, at disse data er overflødige bør du ikke arbejde videre med dem.

3. Adgang til kontoen

En adgang til AdWords kontoen sikrer dig ejerskab* over de oprettede kampagner, statistikkerne, data osv.

Har du ikke dine kampagner kørende på din egen AdWords konto vil du være tilbage hvor du startede, hvis samarbejdet afsluttes.

Med så mange gode AdWords bureauer derude, som giver dig din egen konto, er det ganske enkelt ikke fornuftigt at gøre det på andre måder.

*Du bør under alle omstændigheder have stående i kontrakten, at du har fuldt ejerskab over konto + kampagner. Dette gælder også Google Analytics.

4. Google AdWords Certified Partner er ikke en blåstempling!

Selvom Google har gjort uddannelsen sværere, så er det stadig ikke en ordentlig uddannelse eller endda blåstempling af det pågældende AdWords bureau.

Sandheden er, at man har 120 minutter til 120 multiple-choice spørgsmål og der er ingen beskyttelse mod, at vedkommende ikke har haft en bærbar stående ved siden af for at Google sig til alle svarene.

Læg derfor ikke alt for meget i Partner-uddannelsen, og hvis bureauet gør meget ud af ,at de har certificeringen bør du kigge dem ekstra efter sømmene.

5. Ingen faste rapporter eller klare svar omkring resultater

Spørg ind til hvordan det foregår med nuværende kunder, når det gælder rapportering. Hvad er proceduren og hvad kan forventes mht. dialog.

Her skal du få et klart svar, der giver dig et 100 % overblik over hvornår I har statusopkald, samt hvilke rapporter, der opsættes med mhp. at aflæse resultater.

6. Referencer – Ord siger mere end et billede

Dette punkt er nok ét af de vigtigste og er samtidig universelt for alle services, samt produkter.

Sørg for at se skrevne udtalelser fra andre kunder og ring til én eller to af dem.

Lad dig ikke nøjes med hverken logoer eller en lang liste over kunder, der har et påstået samarbejde. Find ud af hvilke resultater de andre kunder har fået og hvor lang tid det tog for resultaterne at komme.

7. Google ringer sjældent ud

Og lad så lige runde af med at slå det fast én gang for alle.

Google ringer meget sjældent ud, som det er på nuværende tidspunkt.

Jo, Google har et dedikeret serviceteam i både Danmark og i Dublin til danske kunder, men når du får et opkald fra disse vil du ikke være i tvivl.

Første gang du får et opkald fra Google vil du blive præsenteret for kontaktpersonen og dernæst modtage kontaktoplysningerne på vedkommende. Disse personer er til for at hjælpe dig og du vil aldrig modtage en faktura for support eller arbejde foretaget af repræsentanterne fra Google.

Google vil heller ikke bede om adgang til din konto, da de allerede har den (vigtigt punkt).

Google ringer derudover også kun til kunder med et stort AdWords forbrug og AdWords bureauer. Har du et forbrug på 20.000 kr., 30.000 kr. etc. om måneden vil du ikke blive kontaktet af Google.

Du skal højt op og det skal være et stabilt forbrug.

Opdatering

Siden dette blogindlæg blev skrevet er Google blevet mere villige til at ringe ud. Du kan derfor sagtens have modtaget et opkald fra Google selvom du har en mindre konto. Dette gør Google for at sikre sig, at du får den hjælp du behøver. Bagtanken er selvfølgelig, at du skal blive ved med at bruge AdWords og gerne også øge dit forbrug, da opnår en højere ROI igennem bedre kampagner.

Når det er sagt…

Så kan et AdWords bureau være et fantastisk bekendtskab for din forretning.

Udover at du vil få frigivet den mængde tid, som du tidligere har brugt på AdWords annoncering vil du i mange tilfælde også få bedre resultater.

Ved at følge de ovenstående 7 tips kan du spare dig selv for hårdt tjente lærepenge og gå direkte de gode punkter ved at arbejde sammen med et AdWords bureau.

Send gerne artiklen ud på Twitter og andre netværk, så vi én gang for alle kan få gjort alle opmærksomme på hvordan man ikke vælger et AdWords bureau.

Ressourcer

Her kan du søge efter om en virksomhed er AdWords Certificeret:

Andreas Lolk

AdWords Specialist at PPC Profit
Jeg driver til daglig PPCProfit.dk og det amerikanske AdWords bureau White Shark Media, hvor jeg er CMO. Jeg skriver derudover på flere amerikanske PPC blogs og er en stor fan af Google AdWords.
Del indlægget
 
   
Følg mig på Google+ eller Twitter

Vær med i debatten

  1.   said:

    Det skyldes i grunden flere faktorer at virksomheder kommer i kløerne på useriøse bureauer. Det første er at mange virksomheder ikke har en egentlig markedsføringsstrategi, hvilket giver rig mulighed for bureauerne at presse noget ned i halsen på dem, den enkelte virksomhedsleder der ikke kender ret meget til markedsføring, ud over at annoncere lidt i lokalaviserne vil være et nemt bytte.

    Man kan udarbejde tjeklister til mange formål, men der vil være mange der end ikke åbner computeren og ser på hvad det er de køber før de aftaler noget med den ivrige adwords sælger.

    Men at sælge adword på klikpris hører fortiden til, men ikke desto mindre sælges der dagligt adwords ud fra dette princip mange steder, og mit indtryk er der sælges rigtigt godt, det vil sikkert fortsætte lang tid fremover.

    Det folk skal gøre er at finde en virksomhed med erfaring i markedsføring og se på en strategi for virksomhedens samlede markedsføringsmuligheder, dette frem for bare at fokusere på et enkelt hjørne, som Google adwords. Her opnås relationer imellem bureauet og virksomheden, det giver virksomheden indsigt i de forskellige marketing metoder mv.